Karmijn Kapitaal slaat weer toe.

De investeringsmaatschappij van Désirée van Boxtel, Hadewych Cels en Cillan Jansen Verplanke neemt een meerderheidsbelang in Exota BV, het bedrijf achter het vintage modemerk King Louie.

Exota is opgericht door Ann Berlips (59) en George Cramer (62). In 1981 begonnen zij met het verkopen van tweedehands kleding op de Noordermarkt in Amsterdam. Al snel openden zij een eigen winkel in de Jordaan.

King Louie ontstond in 1984. Het vintagemerk heeft twee winkels in de Amsterdamse Negen Straatjes en wordt inmiddels door zo’n 1.000 winkeliers in Europa verkocht.

Bij het bedrijf werken 90 mensen.

"Wij hebben er groot vertrouwen in dat het huidige managementteam samen met Karmijn het merk internationaal verder op de kaart zal gaan zetten", zegt Berlips. Zij blijft samen met George Cramer aan als adviseur.

Karmijn Kapitaal zegt onder de indruk te zijn van de gestage groei die King Louie laat zien. "We denken dat er nog veel kansen liggen in de nichemarkt van de vintage-inspired kleding en we willen daar graag onze bijdrage aan leveren", aldus Meike Scheffer van de investeringsmaatschappij.

Eerder stopte het fonds al geld in modebedrijven Marlies Dekkers en Fred de la Bretonière.

Divers leiderschap

Karmijn, dat in 2010 is opgericht door Van Boxtel, Cels en Jansen Verplanke, vindt het belangrijk dat bedrijven zowel mannen als vrouwen in de top hebben.

“Het wordt telkens weer bewezen dat bedrijven met een divers management het beter doen. Gemengd leiderschap levert gewoon geld op”, zei Van Boxtel eerder tegenover Business Insider. “We werken voor investeerders. Die willen gewoon rendement maken.”

Mannen zijn volgens Van Boxtel over het algemeen sneller geneigd om naar buiten te treden, terwijl vrouwen eerder organisatorisch zijn ingesteld en op de achtergrond blijven.

“Hoewel je dat natuurlijk absoluut niet mag generaliseren”, voegt Van Boxtel toe. De ene man leidt meer als een vrouw, de ene vrouw leidt weer meer als een man. Een gebalanceerde bedrijfstop beschikt over allebei die verschillende types.

Management buy-out IMA

Karmijn maakt deze week ook bekend de oprichters influencer marketingbedrijf IMA te hebben geholpen bij een management buy-out. Twee van de oprichters, Maddie Raedts en Emilie Tabor, hebben samen met managing director Anneke Schogt het initiatief genomen hun huidige aandeel uit te breiden door de overige aandeelhouders uit te kopen. Financiële details werden niet gedeeld.

“In 2010 begonnen we ons mode-platform Fashiolista.com en zagen toen al door middel van samenwerkingen wat de kracht is van influencers voor je merk”, vertelde Tabor eerder dit jaar aan Business Insider. Al snel ontstond het idee om de website – met internationaal succes – om te bouwen en een netwerk van influencers op te zetten.

Inmiddels werken er 55 werknemers voor het kantoor van IMA aan de Prinsengracht in Amsterdam en groeit de omzet jaarlijks met 200 procent. Volgens zakenblad Forbes moeten we qua omzetcijfers – helaas kan het duo niets bevestigen – denken in de richting tussen de vijf en tien miljoen euro. En dus bombardeerde het blad IMA tot nummer één in Media in haar lijst met 30 ondernemers onder de 30.

LEES OOK: Hoe twee Nederlandse 29-jarigen miljoenen omzetten en in de Forbes 30-under-30 terecht kwamen 

De Deense HEMA verovert Nederland stad voor stad, maar een webshop komt er voorlopig niet